Sprzedaż mieszkania z hipoteką
Kategorie:

Sprzedaż mieszkania z hipoteką

Ponieważ kredyt hipoteczny to długoterminowa i poważna inwestycja, to wielu konsumentów zastanawia się, czy jest możliwa sprzedaż mieszkania z hipoteką. Nie każdy kupuje nieruchomość z myślą o zamieszkaniu w niej na stałe, a czasem nieprzewidziane zdarzenia powodują, że jesteśmy zmuszeni sprzedać mieszkanie. Jak aktualne przepisy regulują sprzedaż nieruchomości obciążonej wpisem hipoteki? Sprawdziliśmy to.

Sprzedaż mieszkania z hipoteką – czy jest możliwa?

Chociaż nieruchomość zakupiona na kredyt hipoteczny jest obciążona wpisem hipoteki na rzecz banku. Nie oznacza to, że właściciel nie może nią swobodnie rozporządzać. Wręcz przeciwnie – osoba, która sfinansowała zakup mieszkania ze środków pozyskanych z kredytu hipotecznego, może sprzedać nieruchomość.

Oczywiście taka transakcja będzie obciążona dodatkowymi formalnościami, a sprzedający będzie musiał uzyskać od banku zaświadczenia o wysokości kwoty pozostałej do spłaty oraz o wykreśleniu hipoteki z księgi wieczystej ustanowionej dla danej nieruchomości.

Sprzedaż mieszkania z hipoteką – krok po kroku

Interesuje Cię sprzedaż mieszkania z hipoteką? Zanim zaczniesz rozglądać się za potencjalnym kupcem i wystawisz nieruchomość na rynku wtórnym, upewnij się, że transakcja będzie się opłacać. Proces sprzedaży nieruchomości obciążonej hipoteką powinien rozpocząć się od wizyty w banku finansującym zakup mieszkania.

Klient powinien uzyskać tam informację o tym, ile kredytu pozostało do spłaty, a także promesę. Czyli zaświadczenie, na mocy którego bank zobowiąże się do wykreślenia hipoteki po sprzedaży nieruchomości. Uwaga – promesa jest ważna przez 30 dni. Podczas wizyty w banku warto także dowiedzieć się, czy instytucja pobiera prowizję za wcześniejszą spłatę zobowiązania. Wiele banków stosuje tego typu opłaty, dlatego lepiej upewnić się przed sprzedażą nieruchomości.

Zobacz również:

Kolejny krok to wystawienie mieszkania na sprzedaż i czekanie na oferty potencjalnych klientów. Kiedy znajdziesz już osobę zainteresowaną kupnem nieruchomości, spisz umowę przedwstępną, w której klient zobowiąże się do kupna mieszkania.

W dokumencie należy zawrzeć:

  • dane stron,
  • informacje o przedmiotowej nieruchomości (adres),
  • termin zawarcia właściwej umowy (podpisania aktu notarialnego),
  • cenę mieszkania,
  • informacje dotyczące zadatku lub zaliczki.

Po podpisaniu umowy przedwstępnej kupujący będzie mógł wystąpić z wnioskiem o kredyt hipoteczny.

Kolejny etap procesu sprzedaży mieszkania z hipoteką to podpisanie aktu notarialnego z kupującym. Następuje to po zakończeniu formalności związanych z kredytem hipotecznym – kiedy klient uzyska zgodę banku na sfinansowanie zakupu mieszkania. Po podpisaniu aktu sprzedaży mieszkania, bank przelewa środki z kredytu na konto banku, w którym mamy hipotekę, a resztą na nasze konto.

Przykład: Anna kupiła mieszkanie na kredyt hipoteczny, a po kilku latach sprzedała je za 400 tys. zł. Według informacji uzyskanych w banku, do spłaty pozostało jej 350 tys. zł. kredytu hipotecznego. W takiej sytuacji bank kupującego przeleje 350 tys. zł na rachunek banku. Anna zaciągnęła kredyt, a resztę – 50 tys. zł. – na jej konto.

To nie koniec formalności – po sprzedaży należy udać się do banku po zaświadczenie o uregulowaniu kredytu hipotecznego. Z dokumentem należy udać się do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego dla danej nieruchomości i złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki. Kupujący natomiast składa wniosek o ustanowienie hipoteki na rzecz banku, który sfinansował mu zakup mieszkania.

Sprzedaż mieszkania z hipoteką przed upływem 5 lat od zakupu – o tym należy pamiętać

Sprzedaż mieszkania z hipoteką przed upływem 5 lat od zakupu. Wiąże się z koniecznością zapłaty urzędowi skarbowego podatku PIT w wysokości 19%. Z obowiązku tego są zwolnione jedynie osoby, które uzyskane ze sprzedaży środki przeznaczą na własne cele mieszkaniowe, np. zakup innej nieruchomości. Wiele wątpliwości wzbudza także sprzedaż mieszkania z bonifikatą, kiedy ciąży na nim hipoteka.

Osoby, które kupiły nieruchomość od gminy ze znacznym upustem cenowym, muszą liczyć się z tym, że będą musiały zwrócić równowartość bonifikaty. Można oczywiście tego uniknąć, trzeba jednak spełnić wiele wymogów. Przede wszystkim od transakcji musi upłynąć określony czas – 5 lub 10 lat, w zależności od rodzaju nieruchomości. Środki pozyskane ze sprzedaży muszą być przeznaczone na cele mieszkaniowe, czyli zakup innego lokalu mieszkalnego. Ważne jest także, żeby transakcji dokonano przed upływem 12 miesięcy od sprzedaży mieszkania objętego bonifikatą.

Sending
User Review
0 (0 votes)

Leave a Reply